ازدواج کردن با چه زنانی از نظر اسلام حرام است؟

ازدواج حرام
Rate this post

زنانی که ازدواج کردن با آنها حرام است

در دین مبین اسلام، احکام و قوانین زیادی در مورد ازدواج وجود دارد و توجه زیادی به این مقوله شده است. در بین تمامی ادیان و مذاهب، هیچ دینی به اندازه دین اسلام به ازدواج اهمیت نداده است. اما مواردی نیز وجود دارد که در ازدواج حرمت دارند و باید این موارد را رعایت کرد. قبل از اسلام، حتی ازدواج با محارم در بین بسیاری از اقوام متداول بود که با ظهور این دین پربرکت، قوانین به جایی در این زمینه وضع شد. مطابق این قوانین، ازدواج با برخی زنان، حرام است که ما در این مطلب به صورت کامل به تشریح آن می پردازیم.

ازدواج با چه زنانی از نظر شرعی حرام است؟ در این مقاله از سایت همسرتایم،  از نظرات گرانقدر حضرت آیت الله وحید خراسانی  در رساله ایشان بهره برده ایم:

حضرت آیت الله وحید خراسانی درباره عدّه اى از زنان كه ازدواج با آنان حرام است، اینگونه نظر داده اند:

ـ ازدواج کردن با زن هایى كه با انسان محرم هستند، مثل مادر، خواهر، دختر، عمّه، خاله، دختر برادر، دختر خواهر و مادر زن حرام می باشد.

ـ اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزدیكى نكرده باشد، تا وقتى كه آن زن در عقد اوست نمى تواند با دختر وی ازدواج كند.

ـ اگر فردی زنى را براى خود عقد کند، اگرچه با او نزدیكى نكند، مادر و مادر مادر آن زن و مادر پدر او هرچه بالا روند به آن مرد محرم مى شوند.

ـ اگر زنى را عقد نماید و با او نزدیكى کند، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پایین روند، چه در وقت عقد باشند یا بعد به دنیا بیایند، به آن مرد محرم مى شوند.

ـ عمّه و خاله انسان و عمّه و خاله پدر و عمّه و خاله پدر پدر، یا مادر پدر و عمّه و خاله مادر و عمّه و خاله مادر مادر، یا پدر مادر هرچه بالا روند به انسان محرمند.

ـ پدر و جدّ شوهر هرچه بالا روند، و پسر و نوه پسرى و دخترى او هرچه پایین آیند، چه در موقع عقد باشند یا بعد به دنیا بیایند، به زن او محرم هستند.

ـ اگر زنى را براى خود عقد كند به عقد دائم یا موقّت، تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمى تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.

ـ اگر زن خود را طلاق رجعى دهد، در بین عدّه نمى تواند خواهر او را عقد نماید، و همچنین بنابر احتیاط واجب در صورتى كه در عدّه متعه باشد، ولى در عدّه طلاق بائن مى تواند با خواهر او ازدواج نماید.

ـ انسان نمى تواند بدون اجازه زن خود با خواهر زاده و برادر زاده او ازدواج كند، ولى اگر بدون اذن زنش آنان را عقد نماید و بعد زن اجازه نماید اشكال ندارد.

ـ اگر زن بفهمد شوهرش برادر زاده یا خواهر زاده او را عقد كرده و حرفى نزند، و حرف نزدنش كاشف از رضایت او نباشد، چنانچه بعد رضایت ندهد عقد آنان باطل است.

ـ اگر انسان پیش از آن كه دختر خاله خود را بگیرد با مادر او زنا كند، دیگر نمى تواند با او ازدواج نماید، و بنابر احتیاط واجب دختر عمّه نیز همین حكم را دارد.

ـ اگر با دختر عمّه یا دختر خاله خود ازدواج نماید و پس از نزدیكى با آنان با مادرشان زنا كند موجب جدایى آنها نمى شود، ولى اگر پیش از آن كه با آنان نزدیكى كند با مادرشان زنا نماید، احتیاط واجب آن است كه از ایشان به طلاق جدا شود.

ـ اگر با زنى غیر از عمّه و خاله خود زنا كند، احتیاط مستحبّ آن است كه با دختر او ازدواج نكند، و اگر زنى را عقد نماید و پیش از آن كه با او نزدیكى كند با مادر او زنا كند، احتیاط واجب آن است كه به طلاق از آن زن جدا شود، ولى اگر با او نزدیكى كند و بعد با مادر او زنا نماید، لازم نیست از آن زن جدا شود.

ـ زن مسلمان نمى تواند به عقد كافر در آید، و مرد مسلمان هم نمى تواند با زنهاى كافره غیر اهل كتاب ازدواج كند، ولى متعه كردن زنهاى اهل كتاب یعنى یهود و نصارى مانعى ندارد، و بنابر احتیاط مستحبّ ازدواج دائم با آنها ننماید. بعضى از فرقه ها از قبیل خوارج و غلات و نواصب  كه خودرا مسلمان مى دانند و در حكم كفّارند، مرد و زن مسلمان نمى توانند با آنها به طور دائم یا موقّت ازدواج نمایند.

ـ اگر با زنى كه در عدّه طلاق رجعى است زنا كند، آن زن بنابر احتیاط بر او حرام مى شود و اگر با زنى كه در عدّه متعه یا طلاق بائن یا عدّه وفات است زنا كند، بعد مى تواند او را عقد نماید، و معنى طلاق رجعى و طلاق بائن وعدّه متعه و عدّه وفات در احكام طلاق خواهد آمد.

ـ اگر با زن بى شوهرى كه در عدّه نیست زنا كند، بعد مى تواند آن زن را براى خود عقد نماید، ولى احتیاط واجب آن است كه از ازدواج با زنى كه زنا دادن او علنى است خوددارى كند، مگر بعد از معلوم شدن توبه آن زن، و احتیاط واجب آن است كه صبر كند تا آن زن حیض ببیند، بعد او را عقد نماید، و اگر دیگرى بخواهد آن زن را عقد كند این احتیاط مستحبّ است.

ـ اگر زنى را كه در عدّه دیگرى است براى خود عقد كند، چنانچه مرد و زن یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است، آن زن بر او حرام ابدى مى شود، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.

ـ اگر زنى را كه در عدّه دیگرى است براى خود عقد كند و با او نزدیكى كند، آن زن بر او حرام ابدى مى شود، اگرچه نمى دانسته كه آن زن در عدّه است یا نمى دانسته كه عقد زن در عدّه حرام است.

ـ اگر انسان بداند زنى شوهر دارد و ازدواج با او حرام است و با او ازدواج كند، باید از او جدا شود و بر او حرام ابدى مى شود، و همچنین است اگر نداند كه آن زن شوهر دارد ولى بعد از ازدواج با او نزدیكى كرده باشد.

ـ زن شوهر دار اگر زنا كند بر شوهر خود حرام نمى شود، و چنانچه توبه نكند و بر عمل خود باقى باشد، بهتر است شوهر اورا طلاق دهد، ولى در هر صورت باید مهرش را بدهد.

ـ زنى را كه طلاق داده اند و زنى كه متعه بوده و شوهرش مدّت او را بخشیده یا مدّتش تمام شده، چنانچه بعد از مدّتى شوهر كند و بعد شكّ كند كه موقع عقد شوهر دوم عدّه شوهر اوّل تمام بوده یا نه، در صورتى كه در حال شكّ احتمال بدهد كه موقع عقد غافل از عدّه نبوده، عقد شوهر دوم صحیح است، و در غیر این صورت صحّت عقد محلّ اشكال است.

ـ مادر و خواهر و دختر پسرى كه لواط داده بر لواط كننده در صورتى كه بالغ بوده حرام است، و همچنین بنابر احتیاط مادربزرگ و دختر دختر و در صورتى كه لواط دهنده بالغ باشد یا لواط كننده بالغ نباشد، اگر عقد واقع شد بنابر احتیاط واجب زن از مرد به طلاق جدا شود، و همچنین در وقوع عقد بر مادربزرگ و دختر دختر، و اگر گمان یا شكّ كند كه دخول شده بر او حرام نمى شود.

ـ اگر با مادر یا خواهر پسرى ازدواج نماید و بعد از ازدواج با آن پسر لواط كند، آنها بر او حرام نمى شوند، هرچند احتیاط مستحبّ آن است كه از زن خود به طلاق جدا شود، خصوصاً در صورتى كه خواهر آن پسر باشد، و احتیاط واجب آن است كه اگر لواط كننده زن خودرا طلاق داده، دوباره با او ازدواج نكند.

ـ اگر كسى در حال احرام با زنى ازدواج نماید، عقد او باطل است، و اگر مى دانسته كه ازدواج كردن در حال احرام حرام است، آن زن بر او حرام ابدى مى شود.

ـ اگر زنى كه در حال احرام است با مردى كه در حال احرام نیست ازدواج كند، عقد او باطل است، و اگر زن مى دانسته كه ازدواج كردن در حال احرام حرام است، بنابر احتیاط آن مرد بر او حرام ابدى مى شود.

ـ اگر مرد طواف نساء را  كه یكى از كارهاى حجّ و عمره مفرده است به جا نیاورد، زنش و زنان دیگر كه به احرام بر او حرام شده بودند حلال نمى شوند، و نیز اگر زن طواف نساء نكند مرد بر او حلال نمى شود، ولى اگر بعد طواف نساءرا انجام دهند، حلال مى شوند.

ـ نزدیكى با دخترى كه عقد كرده تا بالغ نشده حرام “forbidden” است، ولى اگر پیش از آن كه نُه سال دختر تمام شود با او نزدیكى كند بعد از بلوغ دختر نزدیكى با او حرام نیست اگرچه افضاء شده باشد.

ـ زن آزادى را كه شوهرش سه مرتبه او را طلاق داده بر شوهرش حرام مى شود، ولى اگر با شرایطى كه در احكام طلاق مى آید با مرد دیگرى ازدواج كند، بعد از وفات یا طلاق شوهر دوم و تمام شدن عدّه، شوهر اوّل مى تواند دوباره با او ازدواج كند.

از اینکه زمان ارزشمندتان را به مطالعه این مقاله از سایت همسرتایم اختصاص دادید، بی نهایت سپاسگزاریم.

 

بیشتر بخوانید:

آیا زنای ذهنی گناه است؟

دیدگاه اسلام درباره غریزه جنسی

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *